Impactmakerprijs 2024

De Impactmakerprijs is er voor de meest inspirerende en impactvolle beweging binnen de sector. We zoeken een bredere beweging, waarbij men geïnspireerd is geweest door initiatieven van anderen en dit succesvol heeft vertaald naar de eigen organisatie. Natuurlijk met behulp van zeggenschap vanaf de werkvloer! De aanmelding voor de Impactmakerprijs 2023-2024 is inmiddels gesloten.

De Impactmakerprijs bestaat al langer: maar liefst drie winnaars gingen je voor. Maar dit keer pakken we het anders aan. Waar eerst organisaties zich konden aanmelden die een origineel nieuw initiatief hadden opgezet, zoeken we nu organisaties die een initiatief van een ander succesvol hebben gekopieerd. Want het delen van goede voorbeelden, het met elkaar verder brengen van waardevolle initiatieven, het verbeteren van ideeën en daarmee impact maken: dat is waar de Impactmakerprijs voor staat.

Voorwaarden

Om deel te nemen moet jouw beweging voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • Je hebt gebruik gemaakt van een bestaand idee.
  • Je hebt een vertaalslag gemaakt naar je eigen organisatie.
  • Medewerkers uit het primaire proces hebben zeggenschap gehad over de beweging.
  • Er is grote impact gemaakt: bij voorkeur zelfs breder dan alleen in je eigen organisatie.
  • De beweging heeft een positief effect op de arbeidsmarkt in zorg en welzijn.

Je bent uitgesloten van deelname als:

  • Het een initiatief is enkel bestaand uit een onderwijsorganisatie.
  • Je een organisatie bent met een winstoogmerk.
  • Je eerder hebt deelgenomen met hetzelfde initiatief.

Proces

Alle inzendingen worden beoordeeld op onze criteria door een werkgroep. Daarna worden door inhoudelijk experts van de twaalf regionale werkgeversorganisaties verenigd in RegioPlus vijf genomineerden gekozen. Deze vijf genomineerden krijgen van ons een cursus storytelling. Met deze opgedane kennis wordt er bij hen op locatie een mooie video opgenomen waarin de beweging goed in beeld wordt gebracht.

Daarna worden alle genomineerden beoordeeld door een jury. Deze jury kiest de winnaar voor de Impactmakerprijs 2023/2024. De jury kiest de winnaar zorgvuldig en heeft ongetwijfeld vragen over je beweging. We vragen je daarom om beschikbaar te zijn deze vragen te beantwoorden aan de jury in een korte videocall.

Naast de juryprijs wordt er ook een publieksprijs uitgereikt. De video’s van alle genomineerden worden verspreid door het Actie Leer Netwerk, RegioPlus en het ministerie van VWS. Op basis van deze video’s kan het grote publiek stemmen op hun favoriet.

Er zijn een aantal momenten waarop we op de medewerking/aanwezigheid rekenen van de genomineerden. Het gaat om:

  • Een storytelling workshop op 10 juni in Utrecht.
  • Medewerking aan opname video’s over jouw initiatief op locatie tussen 17 en 28 juni (exacte datum wordt in overleg bepaald).
  • Het online beantwoorden van vragen tijdens het juryberaad door middel van een videocall op 26 september.
  • Je aanwezigheid bij de uitreiking van de prijs op 10 oktober in het midden van het land.

Live uitreiking

Zowel de juryprijs als de publieksprijs worden uitgereikt tijdens een live event. We vragen je om bij dit event aanwezig te zijn om te komen pitchen over jouw beweging en misschien wel de prijs in ontvangst te nemen!

De prijs

Als je de juryprijs of de publieksprijs wint, dan mag jij jezelf en jouw organisatie een jaar lang dé Impactmaker 2023/2024 noemen. Daarnaast win je:

  • De titel en bokaal Impactmaker 2023/2024.
  • Een dag een stoelmasseur op locatie voor jouw team.
  • Tijdens het hele impactmakerjaar kun je gebruik maken van de expertise van de professionals bij het Actie Leer Netwerk en RegioPlus.

Daarnaast ontvangen alle genomineerden een cursus storytelling en wordt er een professionele video over jouw initiatief en organisatie gemaakt.

De Impactmakerprijs is een initiatief van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), RegioPlus en het Actie Leer Netwerk. Door de kennis en ervaringen van initiatieven en bewegingen te delen, leert de sector dat door anders te werken, werken in de zorg efficiënter en aantrekkelijker wordt voor bestaande en toekomstige medewerkers. Daar zijn we trots op en daarom zorgen we voor landelijke en regionale bekendheid binnen en buiten de sector.

Jury

Elke zorg- of welzijnsorganisatie die in 2023/2024 een vernieuwend arbeidsmarktproject heeft opgezet, maakt kans. Er zijn wel een aantal belangrijke voorwaarden; door het initiatief moeten echt verbeteringen op de werkvloer zijn ontstaan en het moet goed vertaalbaar zijn naar andere organisaties. Dan maakt het initiatief echt impact en heeft het een positief effect op het terugdringen van personeelstekorten in de sector zorg en welzijn.

Vakjury
De volgende juryleden komen op 26 september bij elkaar om te bepalen welk initiatief volgens hen de impactmakerprijs 2022/2023 moet winnen:

Maartje Backx, docent Sevagram
Romy Waanders, persoonlijk begeleider Stichting wooninitiatief Moier
Marieke Tetteroo, lid VWS klantbordgroep
Winny Schuitemaker, docent en onderzoeker HU innovatie in zorg en welzijn
Dick van Duijn, lid Raad van Bestuur Zorgpartners

Op een later moment stellen we de juryleden nog uitgebreid voor.

Publieksjury
De publieksjury bestaat uit het brede publiek. Iedereen die wil, mag tussen 26 augustus en 8 oktober via deze website stemmen op zijn favoriete initiatief.

Genomineerden

Genomineerden voor de Impactmakerprijs 2023/2024

Project Zorgtalent naar ZorgExpeditie

Met het oorspronkelijke project Zorgtalent hoeven mensen die in de zorg willen werken niet de gehele opleiding te volgen, maar slechts een deel van een erkende opleiding. Met het mbo-certificaat dat ze hiermee halen, zijn ze gekwalificeerd om in zorg en welzijn te werken. 

AVANT (10 samenwerkende VVT-organisaties in de Bollenstreek) heeft dit verder uitgebouwd, waarbij een integrale, oordeelvrije benadering voorop staat. En integraal betekent dat vanaf recruitment tot aan behoud van de nieuwe medewerker gekeken is wat er nog ontwikkeld moet worden . Aan het begin is dan ook ‘de reis’, die de nieuwe medewerker maakt, in kaart gebracht met alle betrokken. De oordeelvrije systemische manier van kijken, ontwikkeld door Siets Bakker, geldt steeds als grondlegger van de nieuwe ontwikkelingen.

Door Avant-brede afspraken te maken heeft iedere organisatie hier kleur aan gegeven. Binnen het project was ook de wens om nieuwe leermethoden in te zetten die ondersteunend zijn aan de huidige medewerkers. Zo wordt de onboarding ondersteunt door een app van Primio, wat gebaseerd is op micro-learning. Deze micro-learning is ook terug te vinden in de Blended Leerlijn van RMMBR voor werkbegeleiders/teams/leercoaches.

Zij merken dat organisaties en medewerkers energie krijgen van dit project en zien ook de meerwaarde. Ze geloven erin en het is ‘gemakkelijk’ te realiseren zolang de focus maar gelegd wordt op de implementatie en borging. Inmiddels zijn de eerste mensen die deze opleiding hebben gevolgd, daadwerkelijk ingestroomd in een baan. In 2024 liggen de speerpunten op het betrekken van de informele zorg, het behoud van de nieuwe medewerkers maar zeker ook de uitbreiding van de mbo-certificaten zodat een nieuwe medewerker echt op Expeditie kan gaan met een persoonlijke leerroute. Daar is Menskracht (bedrijfsopleidingen en volwassenonderwijs van ROC Mondriaan) een belangrijke speler in, via het Praktijk Gestuurd Leren (PGL).

Een ecosysteem voor sociale robots 

Het ecosysteem Onze Buddy’s transformeert de zorg door sociale robots als collega’s van zorgmedewerkers te introduceren. Sociale interactie en menselijke connectie zijn essentieel voor het welzijn van cliënten en zorgverleners. Door sociale robots in te zetten, bevorderen we sociale innovatie en stellen we de waarde en kennis van zorgmedewerkers centraal, wat hen helpt te groeien in hun professionele rol. 

Het programmeren van onze sociale robots is eenvoudig en kan door zorgmedewerkers zelf worden gedaan. Hierdoor kunnen robots perfect worden aangepast aan de specifieke behoeften en wensen van cliënten, wat resulteert in een tijdsbesparing van tot wel 60 minuten per dag per cliënt. Deze besparing biedt zorgmedewerkers meer ruimte voor persoonlijke aandacht en draagt bij aan hun werkgeluk. 

De sociale impact voor cliënten is ongekend. Onze robots, vaak Buddy’s genoemd, bieden cliënten een gevoel van verbondenheid, zelfredzaamheid en eigen regie. Voor veel cliënten betekent dit dat ze minder afhankelijk zijn van menselijke hulp en zich minder eenzaam voelen. De robots ondersteunen bij dagelijkse taken en herinneringen, waardoor cliënten meer controle over hun eigen leven krijgen en hun levensgeluk toeneemt. 

Het succes van onze aanpak blijkt uit de groeiende adoptie van sociale robots door verschillende zorgorganisaties. Philadelphia Zorg, GGZ Oost Brabant, Lunet Zorg, Kempenhaeghe, WonenPlus, Radar, Koraal, en Pergamijn hebben al aanzienlijke voordelen ervaren van hun sociale robots. Op basis van hun ervaringen en kennis treden nu ook PSW, Daelzicht, MeanderGroep, Leger des Heils, METggz, Amarant, Middin, Visio, SDW en de Schutse toe tot ons ecosysteem voor sociale robots. Deze nieuwe deelnemers zullen gebruikmaken van de kracht van het ecosysteem en de gedeelde kennis, ervaringen en input van de bestaande organisaties om sociale robots succesvol in te zetten. We voeren momenteel gesprekken om de inzet verder uit te breiden en nog meer zorgorganisaties te laten profiteren van onze innovatieve oplossingen. 

Met onze inzet maken we een blijvende sociale impact door cliënten een betere kwaliteit van leven te bieden en zorgmedewerkers te ondersteunen in hun waardevolle werk. Samen zorgen we voor een innovatieve en mensgerichte zorgomgeving waarin zowel cliënten als zorgmedewerkers floreren. 

Blended werken bij Incluzio 

Incluzio ondersteunt inwoners in wijken en buurten, samen met gemeenten en partners.  Een toename van de zorgvraag en tegelijkertijd schaarste aan personeel maken dat Incluzio zoekt naar mogelijkheden om mensen te kunnen blijven ondersteunen. Daarnaast streeft Incluzio ernaar om mensen nog beter te helpen, op een manier die aansluit bij de behoefte van de inwoner. Om dit in de praktijk te realiseren zijn we volop bezig met de transformatie naar “blended care”. Dit is de inzet van digitale hulpmiddelen (e-health) in combinatie met fysieke ondersteuning aan inwoners.  

Bij blended care is de e-health toepassing dus het middel, maar de inzet van e-health is nooit het doel. Wat is dan wel het doel is? Effectievere, slimmere, maar vooral (kwalitatief) betere hulp bieden. En misschien wel de belangrijkste: meer regie bij de inwoner!  

Om in de praktijk blended te kunnen werken, maken we gebruik van Gezondeboel. Met dit e-health platform kunnen inwoners nog beter werken aan hun eigen hulpvraag. Dit kan door middel van digitale programma’s, die bestaan uit video’s, theorie en opdrachten.  

In elk ondersteuningstraject proberen we blended te werken. We leveren altijd maatwerk, dus inwoners die dit niet willen of kunnen vormen hierop de uitzondering.  Door blended care ontstaat er ruimte om vanuit de beschikbare tijd en middelen meer mensen, sneller te kunnen ondersteunen. Oftewel: er kunnen meer mensen worden geholpen, met dezelfde middelen.   

Stichting team toekomst 

Stichting team toekomst heeft als ambitie in 2030 alle kinderen in Rotterdam Delfshaven kansgelijk opgroeien. Dit doen ze door nu een kansongelijke aanpak in te zetten om kansgelijkheid te creëren. Dat houdt in dat ze zicht hebben op alle kinderen en gezinnen in de wijk en dat degenen die hulp nodig hebben, dat ook krijgen. Moeders in de wijk worden geselecteerd en opgeleid als social workers. Zij krijgen een betaalde baan en begeleiden gezinnen, hebben hun vertrouwen en hebben een voorbeeldfunctie in de wijk. 

Stichting team toekomst werkt als verlengstuk van de scholen en zorgt dat hulp op het juiste moment bij het juiste gezin komt. Eerst verzachting en regelingen, dan stabiliseren (opvoeding, schulden) en dan opbouwen (opvoeding, opleiding, werk). Stichting team toekomst structureert dit voor de gezinnen én de instanties.De aanpak werkt. Kind voor kind en gezin voor gezin laten we zien dat de aanpak werkt. We combinere een mensgerichte aanpak met een data-aanpak en combineren een kind-voor-kind-aanpak met een top-downstrategie voor alle kinderen in heel de wijk. 

Lerend net werk: bekwaam is inzetbaar, Beweging 3.0 

Beweging 3.0 wil het (leer)potentieel van medewerkers beter inzetten en gebruiken om de kwaliteit van zorg op niveau te houden. Medewerkers moeten bekwaam zijn om inzetbaar te zijn. Maar geldt dat voor alles wat ze ooit geleerd hebben of alleen voor dat wat ze nodig hebben voor hun werk?  Beweging 3.0 wil huidige medewerkers behouden door in bekwaamheid alleen dat te vragen wat er daadwerkelijk nodig is voor mensen met een ondersteuningsvraag. Dus niet meer lange lijsten met verpleegtechnische vaardigheden die je niet gebruikt maar kennis en deskundigheid die er echt toe doet.  

Waar liggen de interesses en talenten van medewerkers? Wat hebben zij nog nodig om hun werk goed te kunnen uitvoeren? Werkplezier en zeggenschap van medewerkers is een belangrijke voorwaarde, ontwikkelen moet leuk zijn en er ook direct toepasbaar zijn. Dat kan door niet meer uit te gaan van ‘bevoegd is bekwaam’, maar van ‘bekwaam is inzetbaar’.  

Bekijk de genomineerden van 2020, 2021 en 2022:

2022

2021

2020