De zorg is overbelast. En ook de komende jaren is er nog te weinig personeel voor het toenemend aantal mensen dat zorg nodig heeft. Innovatieve oplossingen zijn nodig om zorg te kunnen blijven leveren. Door krachten te bundelen pakken we met elkaar het probleem aan. Vanuit die gedachte raakten Helena Schuengel van RocvA College West in Amsterdam en Laura Steman, de ontwikkelaar van de app Floortje, aan de praat.

Anders werken

Helena en Laura, respectievelijk koploper en genomineerde voor de impactmakerprijs 2022, waren beide op hun manier en in hun vakgebied al bezig met technologie. De app Floortje wordt in de zorg inmiddels al goed gebruikt, maar Helena en Laura zien ook kansen voor inzet in het onderwijs. De app helpt namelijk om anders te werken. Niet de technologie staat centraal, maar de client. Geen beter moment om te beginnen met anders werken dan tijdens het opleiden van de medewerkers van de toekomst.

Floortje

Floortje is een app waarin ervaringen met zorgtechnologie verzameld en gedeeld worden. Floortje brengt de zorgbehoefte van cliënten in kaart en zoekt vervolgens naar de best passende technologie. Zo ondersteunt Floortje mantelzorgers en zorgprofessionals, en geeft zo veel mogelijk regie terug aan de cliënt. Zorgprofessionals besparen zo tijd, omdat zij niet meer zelf alle kennis over beschikbare technologie paraat hoeven te hebben. Het mooie van Floortje is daarnaast dat er niet alleen oplossingen worden gegeven, maar ook op risico’s wordt gewezen zodat daar rekening mee gehouden kan worden.

Opleidingen aantrekkelijk maken met technologie

In het onderwijs, en dan voornamelijk in het MBO, zijn er landelijk minder aanmeldingen voor de zorgopleidingen. Daarnaast vallen betrekkelijk veel studenten uit gedurende de opleiding als je het vergelijkt met andere opleidingen. En dat terwijl er in zorg en welzijn zoveel mensen nodig zijn. Scholen moeten dus hard hun best doen om de opleiding, die blijkbaar niet (goed genoeg) aansluit op de belevingswereld van de student, aantrekkelijk te maken. Het integreren van technologie in de opleiding is daarbij een van de grootste aandachtspunten. Want jongeren hebben over het algemeen goede technische skills, maar deze worden minimaal benut in de zorgopleidingen.

“Technologie is een middel. Geen doel.”
Helena Schuengel – Programmamanager Zorg & Welzijn RocvA College West

Meerwaarde van samenwerken

Door technologie, waaronder de app Floortje, te integreren in de zorgopleidingen maak je dus enerzijds de opleidingen interessanter. Anderzijds zorg je dat de medewerker van de toekomst ook daadwerkelijk wordt voorbereid op de toekomst. Er moet veel meer worden opgeleid vanuit vraagstukken en casuïstiek en minder vanuit de theorie. Op dat punt hebben opleidingen nog wel een slag te slaan. De app Floortje helpt hierbij, maar er zijn ook andere manieren, zoals het Smarthouse.

Smarthouse

ROC Amsterdam start in de zomer van 2024 met het nabouwen van het huis van iemand met een zorgvraag: een Smarthouse. Dit past bij een praktijkgerichte opleiding en studenten hebben zo een realistische omgeving waarin zij zorg leren verlenen én de app Floortje leren inzetten. Op die manier kunnen studenten er later in de praktijk aan bijdragen dat ouderen langer thuis kunnen blijven wonen. Maar ook hebben zij dan meer oog voor preventie. Tot slot leren studenten in het Smarthouse en met de app Floortje, ook effectief werken. En hoe technologie kan bijdragen aan hun werkdruk én werkgeluk.

Adoptie

De sleutel tot succes zit hem in de adoptie van zorgtechnologie. Landelijk moeten de opleidingen technologie integreren. Maar ook de organisaties zullen hiermee moeten gaan werken zodat studenten het geleerde kunnen toepassen tijdens hun stages. Oftewel: het gebruik van technologie moet breed worden omarmd. Ook het feit dat 55% van de studenten zelf mantelzorger is, kan hieraan bijdragen. Als zij thuis ook de Floortje app zouden gebruiken bevordert dat de adoptie.

De toekomst

ROC Amsterdam en Floortje zijn in mei 2024 begonnen met het trainen van docenten. In de zomerperiode wordt het Smarthouse gebouwd, waarna docenten een escape room in het Smarthouse gaan doen om het te leren kennen. Vervolgens gaan in oktober 2024 de eerste studenten gebruik maken van het Smarthouse.

Op langere termijn, na een pilotperiode, willen ROC en Floortje het initiatief opschalen zodat het onderwijs hier landelijk voordeel uit kan halen.

Meer informatie