Psychische hulp zonder wachtlijst en op iedere gewenste plek: DiSofa biedt die mogelijkheid. Cliënten kunnen bij dit Koploperinitiatief therapie volgen via hun telefoon, tablet of computer.
DiSofa is een initiatief van GGZ Noord-Holland-Noord en biedt uitsluitend online behandelingen aan voor psychische klachten. Gebruikers van de therapieservice kunnen 24 uur per dag, zeven dagen per week inloggen om een afspraak te maken met hun psycholoog. Iedere psycholoog bepaalt zelf wanneer zijn werktijden zijn, waardoor het voor cliënten ook mogelijk is om buiten kantooruren en zelfs in het weekend therapie te krijgen. Vanuit het eigen huis of iedere andere gewenste locatie, zodat reiskosten en reistijd niet meer nodig zijn.
Wat levert het op?
Een jaar na het starten zijn er ruim 250 cliënten in behandeling gekomen bij DiSofa.
Zij geven de therapie en werkwijze een 8,3. Ze noemen de therapeuten servicegericht en het behandelcontact persoonlijk.
Er zijn nu acht GZ-psychologen werkzaam bij DiSofa en een toenemend aantal aanmeldingen van belangstellende psychologen die bij DiSofa willen werken. De behandelaren ervaren erg veel vrijheid in hun werk, doordat ze niet gebonden zijn aan vaste tijden en een vaste werkplek. Tegelijkertijd merken zij wel de zekerheid van het werken in loondienst. Ook psychologen die niet meer in Nederland wonen en de zorg verlaten hadden, krijgen op deze manier de kans om terug te stromen in het vak en hun BIG registratie te behouden.
De kosten voor psychologische zorg gaan omlaag, doordat er geen onnodige kosten voor gebouwen of praktijkruimtes worden gemaakt.
Wat kunnen andere organisaties leren van dit voorbeeld?
Dit Koploperinitiatief van GGZ Noord-Holland-Noord begon met het vaststellen van de visie en de missie. Dit houdt alle betrokkenen scherp bij het continu gefocust blijven op het doel: de meest persoonlijke GGZ-instelling zijn. Er is voor DiSofa bewust gekozen voor een platte organisatiestructuur om dat doel te kunnen bereiken. Iedere behandelaar krijgt ondersteuning van een backoffice, maar ‘runt’ als het ware een eenmanspraktijk: ze zijn het enige aanspreekpunt voor de cliënt. Out of the box durven denken is een succesfactor geweest.
Waarom is dit een goed voorbeeld?
Deze digitale dienst is vanuit bestuurlijk initiatief ontwikkeld om wachtlijsten te verkorten en personeelstekorten in de GGZ op te lossen. Er is een hele nieuwe dienst opgezet waarin digitale mogelijkheden worden vertaald naar een concrete en praktische aanpak. Dit levert voordelen op voor zowel de cliënt als de zorgverlener én de doorverwijzer. Er zijn geen wachtlijsten en de dienstverlening is flexibel en persoonlijk. Ervaren GZ-psychologen hebben de zekerheid van een aanstelling van minimaal 24 uur, maar kunnen plaats- en tijdonafhankelijk werken. Dit maakt het werk ook geschikt voor medewerkers die belast zijn met (mantel)zorgtaken of in het buitenland wonen. Zo kan belangrijk arbeidspotentieel voor de zorg behouden blijven. Door de lage administratieve belasting en de goede faciliteiten werkt het team vanuit een gezamenlijke mindset en met veel plezier aan een optimale zorgverlening. Dit trekt voldoende collega’s aan die geïnteresseerd en beschikbaar zijn om dit initiatief te kunnen opschalen. DiSofa groeit snel en wordt doorontwikkeld. Er zijn al contracten met alle zorgverzekeraars. Een echte Koploper waar we nog veel van zullen horen.