De zorgkloof vraagt om innovatieve oplossingen , zodat zorgprofessionals hun tijd en energie optimaal aan hun cliënten en bewoners kunnen besteden. Omring constateert echter dat bestaande zorgtechnologie niet altijd optimaal aansluit bij de problemen die zorgmedewerkers ondervinden. Ze zijn daarom een proces gestart waarbij niet de bestaande zorgtechnologie, maar de problemen vanuit het perspectief van de zorgmedewerker als uitgangspunt worden genomen.

Innovatiereis

Omring werkt volgens een innovatiereis waarbij technologie niet het doel is maar het middel. In de meerjaren visie digitalisering van Omring is een businesscase opgenomen en een plan voor de adoptie van zorginnovaties. Om dit plan handen en voeten te geven, was een partner nodig met verstand van (technologische) zaken: KPN Health. Technologie moet de zorg dienen/ondersteunen, passend zijn bij het vraagstuk én makkelijk zijn. Zie ook dit artikel.

Oplossingen op maat

Samen met partnerorganisatie KPN ontwikkelt Omring oplossingen op maat. Dat zit hem niet alleen in het kiezen van de juiste technologie, maar vooral in de effectieve adoptie ervan door de medewerkers. Gezamenlijk wordt onderzocht welke technologieën passend zijn en hoe deze op de juiste manier geïntegreerd kunnen worden in het dagelijkse werk.

“Ik merk dat er vanuit KPN echt wordt meegedacht over wat wij in de praktijk nodig hebben. Het gaat niet alleen om de techniek, maar om hoe die techniek ons helpt om de zorg te verbeteren. Dat vind ik waardevol, want zo voelt het niet alsof we met een standaardoplossing zitten, maar met iets dat echt op onze situatie is afgestemd.”
– Medewerker Omring –

Gedeelde verantwoordelijkheid

De verantwoordelijkheid voor het hele proces wordt gedeeld door Omring en KPN samen. Dit betekent dat beide partijen verantwoordelijk zijn voor zowel de technische kant als de inhoudelijke kant. Dit creëert een verbindende samenwerking, maar kent ook obstakels.

  • De samenwerking tussen Omring en KPN brengt diverse ‘culturen’ samen. De zorginstelling heeft andere prioriteiten – zoals de zorg voor cliënten en ondersteuning van personeel – terwijl KPN zich meer richt op technologie en commerciële haalbaarheid. Dit kan leiden tot verschillen in visie en aanpak, wat ook weer uitdagingen met zich meebrengt.
  • Medewerkers van beide organisaties zijn niet automatisch op elkaar ingespeeld. Toch moeten ze samenwerken en dat vereist geduld, flexibiliteit, nieuwsgierigheid naar elkaar, open communicatie en loslaten en vertrouwen.
  • Vertrouwen opbouwen is een proces. Het duurt even voordat beide partijen elkaar volledig begrijpen en op elkaar ingespeeld raken, maar dat vertrouwen is essentieel om samen effectief te kunnen werken.

Innovatieve technologie als ondersteuning voor het werk van zorgmedewerkers

De samenwerking heeft al tot diverse verbeteringen geleid.

  • Zo is bij de alarmering de technologie aangepast om meer intelligent te reageren. Dit betekent dat het systeem onderscheid kan maken tussen een noodsituatie en een situatie waarbij geen alarm nodig is, zoals wanneer een cliënt alleen op de rand van het bed zit. Dit resulteert in minder valse alarmen, waardoor:
    • Zorgmedewerkers efficiënter kunnen werken en zich kunnen richten op situaties die écht aandacht vragen.
    • Cliënten minder worden gestoord tijdens hun (nacht)rust.
    • Medewerkers beter alert blijven omdat alarmen alleen afgaan bij relevante situaties.
  • Efficiënt storingen melden. Een nieuw meldsysteem met plaatjes zorgt ervoor dat medewerkers alles op één plek kunnen melden. Wanneer er een probleem is met een apparaat, drukt de medewerker op het betreffende plaatje en krijgt hij een aantal vragen om het probleem te beschrijven. Deze informatie wordt direct doorgestuurd naar de juiste servicemedewerker en bespaart de medewerker tijd en frustratie.
  • Koffer met reserveonderdelen. Storingen in apparatuur kunnen een echte uitdaging zijn in de zorg. Met een handige koffer met reserveonderdelen op locatie kunnen medewerkers simpele reparaties zelf uitvoeren zonder te hoeven wachten op een technicus.
  • Betrekken van zorgmedewerkers. Er zijn regelmatig workshops en feedbacksessies waarin zorgmedewerkers hun ervaringen kunnen delen. Tijdens deze sessies worden ideeën van medewerkers opgehaald over wat er in hun ogen kan verbeteren. Ook wordt besproken of zijn denken dat bedachte oplossingen ook echt gaan werken.

Samenvattend kan gezegd worden dat de innovaties die voortkomen uit de samenwerking eenvoudig zijn aan te passen als de situatie wijzigt én makkelijk kunnen worden opgeschaald naar andere locaties en afdelingen. De samenwerking heeft geleid tot anders denken en handelen. Op een niveau hoger, de regionale samenwerking, is gezamenlijk lef en doorzettingsvermogen nodig. Durf fouten te maken, daar wordt de werkwijze juist beter van! Landelijk samenwerken is mooi maar vertraagt ook en regionaal kun je sneller stappen maken.

“Onze input wordt serieus genomen en gebruikt om systemen te verbeteren. Het voelt goed om te weten dat we actief betrokken zijn bij de verbetering van onze werkomstandigheden en de zorg die we leveren. Dit creëert een cultuur van continue verbetering en samenwerking.”
– Medewerker Omring –

Flexibiliteit en goede communicatie

Succesvol samenwerken vereist veel flexibiliteit en goede communicatie. Door regelmatig formeel en informeel samen te komen, worden de onderlinge relaties versterkt en de samenwerking verbeterd. Andere tips zijn:

  • De technologie moet dienend zijn aan de zorg en moet passen bij het vraagstuk en de daaronder liggende processen. Het toepasselijke motto van Omring: ‘Jij zorgt, wij verbinden’.
  • Focus op veranderkundig perspectief/veranderkracht. Duurzaam veranderen, en daarmee ook ontregelen, i.p.v. losse projecten. Niet alleen succesverhalen maar ook leren van fouten.
  • Standaardisatie kan zorgen voor het eenvoudig opschalen van technologie door complexiteit weg te nemen. Zodat zorgaanbieders niet bezig hoeven te zijn met de implementatie van technologie, maar juist met het gebruik ervan en de doelen die ze ermee willen bereiken.
  • Samenwerken is niet alleen gezamenlijke doelen opstellen. Je bereikt echte veranderingen door een onvoorwaardelijke verbinding aan te gaan. Het is niet voldoende om een gezamenlijke route op de kaart uit te stippelen; je moet voorbereid zijn op onverwachte situaties die tijdens de reis kunnen ontstaan.

Meer weten?

KPN: Omring en KPN Health innoveren in langdurig partnership
ICT & Health: Omring presenteert meerjarenvisie digitalisering in de zorg
ICT & Health: Omring en KPN Health willen voorbeeld bieden met innovatiereis

Downloads

Wil je meer weten of heb je vragen over dit Koploperinitiatief? Neem contact op met Imre van der Lubbe

Initiatiefnemer van dit project
Imre van der Lubbe
Programmamanager
06 – 22 98 69 40 Stuur een e-mail