Leren is bewegen – van wat bekend was naar wat je nieuw ontdekt. Er zijn heel veel modellen en verklaringen om duidelijk te maken hoe die beweging tot stand komt én tot resultaten leidt. Bij Actieleren in organisaties is dit geen theoretische kwestie. Je wilt dit proces zo efficiënt mogelijk inrichten. Gelukkig is er kennis over het basisontwerp van deze methode. In dit derde artikel van het Inspiratiemagazine over Actieleren lees je meer over het houvast van structuur. Ook vind je enkele suggesties voor werkvormen die je kunt gebruiken en bronnen waarin je verder kunt zoeken. Kies of maak wat bij jouw doel past.

Wil je eerst meer te weten komen over de Actieleren methode? Klik dan hier.

Wie is aan zet

Het uitlijnen van een Actieleerstrategie gebeurt vaak door een projectleider of een strategische facilitator. Deze overlegt met een opdrachtgever (een organisatie of samenwerkingsverband) wat de vraag achter de wens om te leren is én wat de ingeschatte tijdsduur is voor het proces. Dat is in hoge mate afhankelijk van de grootte en complexiteit van het vraagstuk, dat ook in delen kan worden opgeknipt. Daarbij gaat Actieleren per definitie over een urgent of verleidelijk vraagstuk, dat over meerdere lagen van de organisatie speelt, en die invloed op elkaar hebben. Maar vergeet niet: bij Actieleren hoort het testen van oplossingen: uitproberen, reflecteren en verbeteren. Elke vorm van Actieleren creëert ruimte voor verandering, hoe klein ook.

Inspiratiemagazine Actieleren

Dit magazine bestaat uit de onderstaande vier artikelen:

Ga samen aan de slag! Download het derde artikel en het complete magazine hieronder.

Downloads